bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 10:47
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

Zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym pracownikom należy do obowiązków pracodawcy. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Są także obowiązkowe dla nowo zatrudnionych pracowników, dopiero rozpoczynających pracę w danym zakładzie. Grono odbiorców szkoleń BHP jest szerokie, dlatego też można je podzielić ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie szkolenia skierowane do konkretnej grupy. Można wyróżnić szkolenia BHP dla osób pracujących w administracji i biurach, które są skierowane do osób pracujących w warunkach biurowych. Innym rodzajem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są te, których odbiorcami są osoby zatrudnione na stanowiskach robotniczych. Ponadto można wyróżnić jeszcze szkolenia dla pracowników na stanowiskach inżynieryjno-technicznych oraz dla osób, które pracują na stanowiskach kierowniczych. Istnieje więc kilka rodzajów szkoleń BHP, które są odpowiednio dobrane pod rodzaj wykonywanej pracy.

Przeprowadzanie audytu z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmy zajmujące się BHP. Sama definicja audytu brzmi następująco - audytem określa się niezależną ocenę jakiejś organizacji, projektu lub systemu pod względem jego dostosowania do przepisów lub norm. Można więc łatwo wywnioskować, że celem audytu z ochrony przeciwpożarowej jest sprawdzenie, czy dana placówka spełnia odpowiednie wymagania z zakresu PPOŻ. Dzięki zleceniu wykonania audytu profesjonalistom, pracodawca ma pewność, że wszystko zostanie rzetelnie sprawdzone pod względem obowiązujących przepisów. Po wykonanej usłudze audytu zleceniodawca otrzymuje szczegółowy protokół z przeprowadzonej oceny oraz ewentualne uwagi dotyczące tego, co wymaga poprawy lub modyfikacji. Celem audytu jest zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości oraz poinformowanie o nich pracodawcy. Warto więc co jakiś czas zlecić wykonanie audytu PPOŻ, żeby sprawdzić, czy nasza firma spełnia wymogi zawarte w przepisach prawnych.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowany przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co jednak należy rozumieć przez samo pojęcie outsourcingu? Usługa outsourcingu polega na niczym innym, jak na przekazaniu pewnych funkcji firmie z zewnątrz. W przypadku ochrony przeciwpożarowej chodzi o przekazanie spraw z tym związanych do realizacji firmie BHP. Dzięki korzystaniu z usługi outsourcingu pracodawca nie musi się martwić o kwestie związane z PPOŻ, ponieważ wszystkim tym zajmie się odpowiednia firma. Największą zaletą outsourcingu jest to, że sprawy związane z ochroną przeciwpożarową są powierzone w ręce wykwalifikowanych specjalistów. Specjaliści do spraw PPOŻ oraz strażacy pomogą spełnić danej firmie wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej, zawarte w przepisach prawnych. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej są także przeprowadzane audyty, aktualność przeglądów i legalizacji sprzętów gaśniczych oraz ogólne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.