Kilka porad o ogrzewaniu

użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być ws

Kilka porad o ogrzewaniu

Nagrzewnica samochodowa

Nagrzewnica samochodowa

Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny.

Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem.

Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy:

W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania
Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza. Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego.

W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np. zaraz po uruchomieniu silnika. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej.

Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw. webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze. W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa


Montaż ogrzewania podłogowego

Ogrzewanie podłogowe jest obecnie standardowym elementem całego systemu grzewczego zamontowanego w różnych budynkach. Samo ogrzewanie podłogowe współpracuje z całością centralnego ogrzewania i zaczyna swoją pracę razem z pracą pieca ciepłowniczego. Jest ono montowane w czasie oddawania nowego domu do użytku, ponieważ umieszczane jest pod podłogą i jego późniejszy montaż wiązałby się ze zrywaniem podłóg niekiedy w całym domu. Dlatego powinno się również regularnie dokonywać przeglądu ogrzewania podłogowego, a wówczas będzie można je naprawiać od razu po pojawieniu się pierwszych usterek. Większa naprawa ogrzewania podłogowego będzie się już wiązała z poniesieniem dużych kosztów i zerwaniem chociaż części podłóg.


Czujniki gazu montowane w domach

Posiadanie w domu grzewczej instalacji gazowej jest bardzo wygodnym sposobem na ogrzewanie budynku mieszkalnego w okresie zimowym. Trzeba jednak być świadomym wszystkich zagrożeń związanych z posiadaniem takiej instalacji, żeby móc im zapobiegać i bezpiecznie z niej korzystać. Jednym z zabezpieczeń instalacji gazowej jest montaż w domu czujników gazu i czadu. Takie czujniki pozwolą na alarmowanie domowników, kiedy w budynku powstanie chociaż najmniejszy wyciek gazu czy zacznie się wydobywać trujący czad. Poza tym pomieszczenia domowe, które są ogrzewane gazem powinny być często wietrzone, a dzięki temu nie będą się w nich utrzymywały żadne nieprzyjemne zapachy czy jakieś niewykrywalne nawet przez czujniki ilości gazu.