Polskie prawo bywa skomplikowane

ększego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990. Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz: CRAN, Sejm, CKLP (Centralny Katalog Li

Polskie prawo bywa skomplikowane obsługa prawna firm katowice

Baza ta była rozpowszechniana

Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP. Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990. Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz:

CRAN,
Sejm,
CKLP (Centralny Katalog Literatury Prawniczej),
Orzecznictwo.

Bazy te powstawały osobno i do dzisiaj nie utworzyły jednej całości.

Baza CRAN powstała, ale z pewnymi istotnymi ograniczeniami:

objęła tylko akty prawne z Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego,
do końca lat 90. była bazą tylko adresową (zawierającą jedynie opisy aktów prawnych).

Baza ta była rozpowszechniana pod nazwą Rejestr Aktów Prawnych (RAP) w latach 1990?1998. W tym samym czasie pojawiły się jednak komercyjne systemy informacji prawnej, takie jak System Informacji Prawnej Lex, które zawierały nie tylko opisy aktów prawnych, ale również ich teksty. Dlatego też RAP nie odniósł sukcesu rynkowego i został wycofany z dystrybucji. Po uzupełnieniu go o ujednolicone teksty ustaw został publicznie udostępniony na stronie Sejmu RP pod nazwą "Internetowy System Informacji Prawnej". Później zmienił nazwę na "Internetowy System Aktów Prawnych".

Baza Sejm, składająca się z takich modułów jak: "Proces legislacyjny", "Sprawozdania stenograficzne", "Interpelacje i zapytania poselskie", "Druki sejmowe", "Posiedzenia komisji", "Biuletyny komisji" stała się trzonem bazy ?Prace Sejmu? dostępnej na stronie Sejmu RP.

Centralny Katalog Literatury Prawniczej został przekształcony w katalog Biblioteki Sejmowej.

Bazę orzecznictwa Sądu Najwyższego przekazano firmie Marka z Poznania, która następnie została zakupiona przez wydawnictwo C.H. Beck.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych


Dziennik Praw

Tytuł

Dziennik Ustaw wychodził w Polsce pod różnymi tytułami w zależności od oficjalnej nazwy państwa:

1807?1815 ? Dziennik Praw (Księstwa Warszawskiego)
1815?1871 ? Dziennik Praw (Królestwa Polskiego)3
1918 ? Dziennik Praw Królestwa Polskiego (Dz.Pr.K.P.)
1918?1919 ? Dziennik Praw Państwa Polskiego (Dz.Pr.P.P.)
1919?1952 ? Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.R.P. lub Dz.U.)
1952?1989 ? Dziennik Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U.)
od 1990 ? Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.)

Podstawy prawne

Wydawanie Dziennika Ustaw regulowały kolejno:

art. 21 Dekretu Rady Regencyjnej z dnia 3 stycznia 1918 r. o tymczasowej organizacji władz naczelnych w Królestwie Polskiem (Dz.Pr.K.P. Nr 1, poz. 1)4
Ustawa z dnia 31 lipca 1919 r. w sprawie wydawania Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1919 r. Nr 66, poz. 400 oraz Dz. U. z 1925 r. Nr 1, poz. 1)
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 23 grudnia 1927 r. w przedmiocie wydawania Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1928 r. Nr 3, poz. 18 oraz Dz. U. z 1930 r. Nr 13, poz. 89)
Dekret Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 września 1935 r. o wydawaniu Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1935 r. Nr 68, poz. 423 oraz Dz. U. z 1945 r. Nr 55, poz. 305)
Ustawa z dnia 30 grudnia 1950 r. o wydawaniu Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej ?Monitor Polski? (Dz. U. z 1950 r. Nr 58, poz. 524, Dz. U. z 1991 r. Nr 94, poz. 420 oraz Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34)
Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 296).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dziennik_Ustaw


Uprawnienia posiadane przez studentów prawa

Studenci prawa w ramach swoich praktyk i przygotowania zawodowego mogą świadczyć różne porady prawne. Oczywiście nie mogą oni pracować samodzielnie i prezentować klientów w sądzie, ale muszą pozostawać pod opieką osób pracujących w kancelariach prawnych i swoich wykładowców czy kierowników ćwiczeń. Pomaga im to w praktycznym zastosowaniu zasad prawnych, jakie poznali na wykładach. Na pewno mogą doradzać innym osobom, w jaki sposób powinny rozwiązywać różne spory prawne i pomagać im w pisaniu fachowych oświadczeń w sprawach prawnych. Poza tym mogą pomagać prawnikom w różnych pracach przez nich prowadzonych i samodzielnie rozmawiać z ich klientami, dzięki temu fachową pomoc uzyskają te osoby, które nie wiedzą, w jaki sposób powinny rozmawiać ze swoimi szefami i współmałżonkami.